Onze ervaringen met de aankoop van een nieuwe productielijn

dinsdag, 28 maart, 2017 - 12:26 Marco Traas

Bij Timmerfabriek De Mol B.V. hebben we onlangs het aankooptraject van een nieuwe machine afgerond. Dat is niet niks en een goede voorbereiding bleek het halve werk. Ik heb zelf tijdens het traject mogen leren van collega’s en daarom neem ik jullie ook graag weer mee in onze ervaringen.

Over de kozijnenmachine

De Bos Windowmaster 30 is een ‘CNC productiestraat’. Uit de machine rollen alle onderdelen van houten kozijnen, ramen en deuren kant-en-klaar van de band. Je legt er een vierkant geschaafd stukje hout op, de machine leest de barcode en verricht zelfstandig alle benodigde handelingen in één keer. Denk aan verbindingen, profileringen, inkrozingen, boringen etc. Er is iemand nodig om het hout op te leggen - dat in partijen tegelijk kan - en vervolgens kan die medewerker wat anders gaan doen. Als we zorgen dat de machine genoeg hout heeft, worden de kozijnonderdelen ook in de pauzes en ’s avonds geproduceerd.

Een aantal afwegingen ging vooraf aan dit aankooptraject

- Acht jaar geleden kochten we een ‘hoekopstelling´. Met deze machine draaiden we in crisistijd goed, omdat deze erg flexibel was. Hierdoor waren we niet te afhankelijk van grote series. Nu we dat achter de rug hadden en de machine min of meer toe was aan vervanging, hebben we besloten deze investering in 2016 te doen;

- Wat natuurlijk meespeelt, is dat we nu weer mee kunnen in de vernieuwing. Ik heb weinig verloop en onze mensen worden steeds ouder. Jonge gasten zijn moeilijk enthousiast te krijgen voor dit werk en personeelskosten zijn hoog;

- De traditionele manier van werken is geweest en komt niet meer terug. Doordat we vorig jaar de deal gemaakt hebben, kreeg ik nog een fatsoenlijke inruil op de oude machine. Er komen nu steeds meer oude machines op de markt en op den duur krijg je waarschijnlijk alleen nog de ‘oud ijzer prijs’;

- Ruimtebesparing in de fabriek. We hebben er 120m2 mee gewonnen. Dit betekent een betere inrichting, waardoor meer ruimte vrij komt voor montage. Daarnaast hebben we met de nieuwe machine minder stroomverbruik en minder afzuiging nodig;

- Wat betekenen nieuwe technieken voor onze medewerkers? Hebben ze de wil en capaciteiten hiervoor? Staan ze er voor open? De machine vervangt ook medewerkers. Gelukkig in ons geval, ging het over inhuur, maar het bespaart me dus wel twee medewerkers.

- het werk op kantoor neemt vooral in de komende periode toe. Alles moet geprogrammeerd worden voor de machine. Dit moet opgevangen worden door bestaande mensen, het komende half jaar wordt het dus flink aanpoten.

Wat onze klanten er van gaan merken

- De kwaliteit gaat nog verder omhoog. Het ziet er net wat strakker uit. De ronde kanten, het schaafwerk, het gereedschap, de passing voor de verbindingen, het is allemaal nog beter. Juist de kleine dingetjes in techniek maken het verschil. Neem de ronde kanten, dat is voor het verfwerk veel beter. Scherpe kanten betekent op den duur afbraak van verf op de hoeken. Nu is alles ingericht op de ronde kanten waardoor dit het schilderwerk en onderhoud ten goede komt;

- De machine is daarnaast zo ingericht dat dikke ramen met tripple beglazing en deuren van 87 mm toepasbaar zijn. Denk dus aan de toepassing van glaspakketten voor Nul-op-de-meter en energiezuinige woningen. Voorheen betekende dat voor ons veel bewerkingen, nu is het ‘de standaard’;

- We hebben altijd veel werk gedaan dat ‘een ander niet doet’. We zeggen eigenlijk nooit ‘Dat kan niet’. Klanten kunnen dus meer vragen, dat we standaard kunnen leveren dankzij deze nieuwe machine. Tegelijkertijd betekent dat ook dat we bepaalde details niet meer maken. Nee verkopen zit niet in ons, maar we zullen het juiste alternatief aan moeten bieden. Dankzij de nieuwe technieken kan dat en klanten weten dat nog niet altijd. Daar hebben we dus weer flinke stappen gemaakt, waar onze klanten van profiteren.

Wat hebben we er van geleerd?

Acht jaar geleden kocht ik zelf een nieuwe machine, waardoor ik nu veel had aan de ervaringen van destijds. De machinehandel, waar we al een jarenlange relatie mee hebben, heeft goed geholpen. Daarnaast hebben we met meerdere van onze mensen machines in de praktijk bezocht en met collega’s in onze branche gesproken. We zijn hartelijk ontvangen, mochten meekijken en zij hebben hun eerlijke ervaringen met ons gedeeld. De verkoper van de machine rept er misschien niet over, maar de ervaring van een collega-bedrijf is dat als je iedere ochtend de machine even schoonmaakt, (waardoor je geen storingen hebt) je een hele dag foutloos en netjes kan werken. Kijk, dat zijn nog eens handige tips toch?

Bij de vorige aankoop spraken we op het laatst met onze softwareleverancier Matrix, nu hebben we deze van tevoren uitgenodigd. Hierdoor werd alles overzichtelijker. Ook het traject samen met je medewerkers doorlopen is goed bevallen, samen weet je gewoon meer. Dit geldt overigens ook voor de gereedschapsleverancier Leitz. Deze kwam met mooie oplossingen voor een nog betere kwaliteit en een prima raamverbindingsoplossing; de Plug Tec.

Wat ik tijdens de koop nog niet wist, is dat we de allereerste volledig in Nederland opgebouwde machine van Bos machines uit Vianen hebben. Leuk toch? Daar ben ik best een beetje trots op! Zij bouwden voorheen in Italië, maar nu dus volledig in Nederland.

Onze aankoop gaat rond in de markt, want iemand die ik ken kreeg in Friesland de vraag; “Ken jij Timmerfabriek De Mol? Die durfde al snel na de crisis te investeren...”. Ik denk dat we op het juiste moment geïnvesteerd hebben. Wij zien het ook echt zitten en gaan proberen deze machine zo snel mogelijk terug te verdienen.

Sta je ook voor de aankoop van een nieuwe productielijn? Wellicht kun je onze ervaringen meenemen in je beslissingen. Veel succes!