Sociale innovatie in de timmerindustrie

maandag, 10 juli, 2017 - 16:23 Johan Suselbeek

Nu de houtindustrie door automatisering steeds meer een ‘echte industrie’ wordt, is het onze visie dat je op het menselijke vlak net zo hard moet ontwikkelen.

Sociale gevolgen van Quick Respons Manufacturing

Je mag niet verwachten dat een timmerman die twintig jaar op dezelfde manier ‘getimmerd’ heeft, uit zichzelf snapt wat hij met alle nieuwe technieken aan moet. In 2010 zijn we begonnen met Quick Response Manufacturing (QRM). De eerste paar jaren hebben we onze mensen nog wat ‘oppervlakkig’ opgeleid, maar dat hebben we onderschat. “Als we maar lang genoeg onze poot stijf houden, dan krijgen we iedereen wel dezelfde kant op”, was de gedachte destijds. Gaandeweg bleek dat er een categorie mensen is die de nieuwe manier van werken niet snapt, niet wil snappen of er gewoon niets mee heeft. En als de match er niet (meer) is, leidt dat tot irritatie en het opwekken van negatieve energie bij elkaar. Daar worden zij niet gelukkiger van en onze organisatie ook niet.

Kijken naar competenties in plaats van technische vaardigheden

Het klinkt misschien cru, maar dan krijg je dus een eerste shifting. We moesten dan ook vrij snel concluderen dat we een ander type mens nodig hebben dan we altijd zochten. En daarbij minder naar technische vaardigheden en opleiding kijken. Of iemand de opleiding machinaal houtbewerker niveau 4 heeft, is niet langer relevant. We kijken nu veel meer naar competenties. ‘Hoe zit ie in z’n vel?’ ‘Waar ligt zijn of haar passie?’ ‘Hoe flexibel is ie?’ Daarnaast moet iemand natuurlijk wel technische vaardigheden en inzicht hebben.

Als je als organisatie succesvol wil zijn, echt het onderscheid wil maken, dan heb je mensen nodig die dat met je dragen. Die het leuk vinden om iedere keer weer de samen de grens op te zoeken. En we zien dat het een heel positief effect heeft op de werksfeer.

Kijk, iedereen heeft geld nodig om te kunnen leven, maar het is onze visie dat het geld niet de eerste drijfveer moet zijn om je werk te doen. Plezier in je werk is bij ons belangrijker. Het moet gewoon leuk zijn om bij ons te werken. Want als het leuk is, komt de rest vanzelf. En dat merken we het sterkst bij de mensen die daar anders inzitten. Dertig jaar dezelfde mensen achter dezelfde machines? Dat past niet meer bij ons.

Persoonlijke drijfveren

Het is niet dat ons aannametraject een vastomlijnd protocol volgt ofzo. We kijken met name naar het DNA van de persoon. Past hij in onze organisatie? Past hij bij onze manier van werken? Maar je hebt snel genoeg door of het past. Ook met vaste medewerkers gaan we meerdere gesprekken aan. Daarin zoomen we in op wat iemands persoonlijke drijfveren zijn. ‘Waar wordt iemand blij van?’ ‘Wanneer krijgt hij of zij een schittering in de ogen?’ Je ziet vrij snel of iemand met passie en plezier werkt, er echt zijn of haar hart inlegt.

Het mooiste is nog wel dat als je niet langer focust op de technische capaciteiten van iemand, maar juist op de mens zelf; de energie en mogelijkheden van iemand, dat je dan hele verrassende dingen tegenkomt. En leeftijd bijvoorbeeld, speelt daarin geen rol. Natuurlijk is een goede balans tussen jong en oud gewenst, maar het is echt niet zo dat alleen jongere werknemers in dit systeem passen. Het gaat echt over de competenties die iemand bezit en hoe hij of zij in het leven staat.

Daarom steken we veel tijd en energie in het opleiden en trainen van onze mensen. Zodat ze ook iedere dag een beetje beter worden. En daarbij focussen we ook echt op het belang van de persoon zelf. Wij vinden het echt het mooiste om te zien als iemand groeit. Dat iemand bijvoorbeeld als schuchter jongetje bij ons binnenkwam en een jaar later een eigen deelproces leidt.

Hoe krijgen jullie het voor elkaar om zo hard te groeien en dat al paar jaar achter elkaar?

Met trots en passie ons werk doen

Bij ons gaat het om werken met trots en passie. En we zien dat het werkt. In de afgelopen vier jaar hebben we onze omzet verviervoudigd. Dat had zeker weten niet gekund als we niet op deze manier met onze organisatie omgegaan waren. Ik krijg vaak de vraag; “Hoe krijgen jullie het voor elkaar om zo hard te groeien en dat al paar jaar achter elkaar?” Dat komt dus omdat wij op een andere manier werken dan de gemiddelde timmerfabriek. De mens echt centraal stellen, verantwoordelijkheid geven en daar ook echt naar handelen. Dan lopen mensen dus ook echt harder voor je bedrijf.

Weet je, ik kan bij onze klanten een mooi verhaal verkopen, maar als de mensen in onze organisatie er anders over denken, dan prikt een klant daar al in het eerste project zo doorheen. Iedereen moet daarom dezelfde energie uitstralen, tijdens ieder contactmoment met de klant. Op die manier scoren we weer nieuwe projecten.

Want vergis je niet, zonder tevreden medewerkers heb je geen tevreden klanten!