Waarmee onderscheid jij jezelf?

donderdag, 19 oktober, 2017 - 11:53 Michel Dieleman

Een paar weken geleden zat ik bij een nieuwe klant. Prachtig middelgroot familiebedrijf met een lange historie, flink meeliftend op de aantrekkende markt en een bedrijf dat qua bedrijfscultuur en variatie in projecten erg goed bij ons past. Een alleskunner die nergens voor aan de kant gaat, zo typeer ik deze klant.

Het ijs was snel gebroken en we hadden dan ook al vlot een complete veestapel aan koetjes en kalfjes te pakken, waarna we - onder genot van een lekker bakje koffie - inhoudelijk de diepte in doken.
En toen kwam ineens die onverwachte vraag…

Maar Dieleman, waarmee onderscheid jij jezelf nou eigenlijk?

Even was ik uit balans, want die vraag zag ik dus niet aankomen. Waarmee onderscheid ik mezelf? Pff... Daar heb ik nooit zo bij stilgestaan… Mijn eerste reactie was onbezonnen en floepte er eigenlijk gewoon uit. “Ik onderscheid mezelf eigenlijk niet echt”, was mijn antwoord. “In de basis zijn alle bij-De-NBvT-aangesloten timmerfabrieken, die na de crisis zijn overgebleven, gewoon verschrikkelijk goede bedrijven. Iedere opdrachtgever wil vanzelfsprekend uitstekende kwaliteit voor een zo scherp mogelijke prijs. En op slechte kwaliteit word je terecht afgerekend. Daar zijn we ons allemaal van bewust en daar handelen we naar, waardoor de kwaliteit van de lidbedrijven stabiel en goed is.”

10 websites van timmerfabrikanten, 10 keer hetzelfde

Geprikkeld om meteen beter naar ons onderscheidend vermogen te zoeken, ging ik verder. “Tsja, je kunt op 10 websites van timmerfabrieken kijken, en op alle 10 staat hetzelfde. We zijn KOMO gecertificeerd, werken met een mix van ambachtelijke vakmensen en topmachines, zijn uiterst LEAN en natuurlijk duurzaam en milieubewust. Onze eigen website idem dito J Dus daar maak ik het verschil niet…

Maar waar dan wel?

Nou, allereerst, veelzijdigheid. In tegenstelling tot veel vakbroeders gaan wij moeilijk werk niet uit de weg. Dat is een stukje beleid bij ons. Voor beide kampen is uiteraard iets te zeggen, maar naar onze mening ben je pas echt een veelzijdige ketenpartner, als je je klant ook met de moeilijke klussen helpt. Natuurlijk willen we allemaal de lekkerste krenten uit de pap, maar in een relatie heb je mooie en minder mooie klussen.

Denk aan stelkozijnen. Wij zien ze als ‘noodzakelijk kwaad’, maar ze horen er nou éénmaal bij. We maken er op jaarbasis letterlijk duizenden en zijn er gewoon goed in. Onze ervaren bedrijfsbureaumedewerkers denken mee vanaf het begin, bieden ze scherp aan en werken alles helder uit. De meid en jongens in de fabriek zorgen vervolgens dat we ze snel en soepel produceren.

En daarmee heb ik gelijk nog zo’n onderscheidend stukje vermogen van ons te pakken. Ons team; van voor naar achter (en ja, van links naar rechts) gedreven vakmensen met gevoel voor hun werk, kwaliteit en elkaar. We hadden laatst een bedrijfsuitje en op zo’n moment kan ik niet anders dan trots zijn. Natuurlijk, ik kan niet bij de rest binnen kijken, maar ik ben er zeker van dat wij een uitzonderlijk team aan vakmensen hebben!”

Nu liep ik wat hard van stapel tijdens ons gesprek vond ik. Het is natuurlijk ook bij Dieleman niet allemaal rozengeur en maneschijn. “Natuurlijk gaat er bij ons ook weleens iets mis”, vertelde ik daarom. “En het is op zo’n moment de manier waarop je dat oplost, die blijft hangen. Ook hierover durf ik stellig te zijn; we zijn niet bang onze verantwoordelijkheid te nemen en eventuele problemen snel en kordaat op te pakken. En zijn we het erover eens dat wij niet de oorzaak van het probleem zijn? Dan nog willen we wel onderdeel van de oplossing worden en komen we er later wel uit. Wij werken namelijk samen voor de lange termijn, en willen er door dik en dun zijn voor onze klanten.”

Waarom kiezen klanten voor ons of voor jullie?

Want wat we met z’n allen goed moeten beseffen, de drukte zoals we die nu kennen, die gaat ook weer voorbij. En klanten kiezen steeds opnieuw wel of niet voor je.

Het helpt dan enorm als duidelijk is voor wie ze kiezen. Net als ik tijdens het gesprek die klant onbewust als ‘een alleskunner die nergens voor aan de kant gaat’ bestempelde, zo hoop ik dat klanten ons zien als de “vakkundige alleskunner die door dik en dun voor je klaarstaat.”

Mij heeft die onverwachte vraag in ieder geval aan het denken gezet over ons onderscheidend vermogen.

Misschien doet dit stukje dat nu ook wel bij jou…