Houten kozijnen voor een betere wereld

donderdag, 1 februari, 2018 - 13:30 Wil Helwig

‘Nou Wil, draaf je niet wat door met deze titel?’, denk je nu misschien. Maar nee, dat vind ik dus niet.

Onlangs was ik aanwezig bij een symposium in Utrecht waar ik geïnspireerd raakte om deze uitspraak te doen. Na afloop zag ik op de terugweg, niet te missen, enorm groot en verlicht op een groot bankkantoor de uitspraak ‘Growing a better world together’. Nee, geen eye-catchers als “de laagste rente”, “wij denken met u mee” of “Zekerheid en Vertrouwen”. Maar een grote bank die zich profileert als een bank die staat voor een betere wereld en hetgeen zij hiervoor doet, verduidelijkt met deze nieuwe, internationale merkcampagne. Een andere grote bank kiest voor een vergelijkbare opzet en rept over duurzame vooruitgang om de toekomst van mensen te verbeteren.

In de bouw en timmerindustrie bekijken wij echter nog alles teveel vanuit ratio en techniek. De nieuwe marketing gaat daar allang niet meer over. Omdat de wereld verandert en mensen nu veel verder kijken dan die ratio…

Al dat geleuter over techniek is prachtig, maar als branche moeten wij ook in staat zijn om op een ander niveau hout te promoten.

In de timmerindustrie roepen we allerlei argumenten waarom je voor hout zou moeten kiezen. Ratio-argumenten als milieu, FSC, duurzaamheid, inbraakwerendheid etc. Ik noem het maar even de argumenten vanuit de ‘oude wereld’.

Communiceren op een abstracter niveau

De vraag is echter; ‘Zitten mensen hier eigenlijk nog wel op te wachten vandaag de dag?’ Als je het hebt over ‘houten kozijnen voor een betere wereld’, ga je naar een (abstracter) niveau beter passend bij hoe de maatschappij verandert.

Uiteindelijk willen we toch dat een consument denkt; ‘Het geeft mij een goed gevoel als ik een houten kozijn koop’.

Ik denk zelf dat mensen onderhand moe worden van het aantonen dat hout vrijwel de enige grondstof in de bouw is die zichzelf genereert, bijdraagt aan de CO2-reductie en allerlei toelichtingen op certificaten en keurmerken en zo. Mensen zijn er allang van overtuigd dat hout beter is. We moeten dus niet langer (alleen) die argumenten gebruiken. Er moet een schep bovenop.

Op die manier zijn we samen in staat om de aanwas van hout in de bouw aan te zwengelen.

Anders communiceren

Laten we onze bijdrage aan een betere wereld dus nu eens niet vanuit de techniek verkondigen in de markt. Laten we dit op een ‘Jip en Janneke’ manier en op een abstracter niveau communiceren. Zodat mensen zelf gaan beseffen dat ze ook met het kopen van houten kozijnen bijdragen aan een betere wereld. Voor henzelf en voor hun kinderen en kleinkinderen. Dat ze daar waar ze de keuze hebben - hoe klein de bijdrage soms ook is - beseffen dat ieder stapje er eentje is. En dat vele kleine stapjes uiteindelijk ook een grote stap vormen. Die bewuste keuze geeft hen een goed gevoel.

Laten we dat online zo communiceren, want veel mensen zoeken bijna alleen nog maar online. Via social media bijvoorbeeld. En offline, zoals wij dat voor onze bezoekers in onze nieuwe showroom doen, op dat andere niveau, vanuit een andere gedachte.

Uiteindelijk willen we toch dat een consument denkt; ‘Het geeft mij een goed gevoel als ik een houten kozijn koop’. Samen kunnen we bereiken dat iedereen die - op welke manier dan ook - met houten kozijnen werkt of te maken krijgt, trots is op de bijdrage die hij of zij levert aan een betere wereld!

Doe je mee?