{{ showmenu }}

Michel Nijenhuis - Timmerfabriek Neede

  • Expertverhaal
  • digitalisering

Hoe zit het met… Digitalisering van de kozijnenfabriek?

Hoe meer je weet over houten kozijnen, hoe beter je een slimme keuze kunt maken bij de aanschaf ervan. Wij helpen je graag met het vergroten van je kennis. Daarom lees je hier elke maand inzichten van experts uit de houtbranche. Ze vertellen je over nieuwe ontwikkelingen in de branche en ervaringen uit de praktijk. Deze keer aan het woord: Michel Nijenhuis, directeur van Timmerfabriek Neede.

Timmerfabriek Neede is eind jaren ’70 opgericht. Met 45 medewerkers werkt deze specialist in houten deuren, kozijnen en prefab gevelelementen aan projecten door het hele land. Sinds de tweede helft van 2019 werkt Timmerfabriek Neede volledig gedigitaliseerd. Michel vertelt hierover.

Waarom zijn jullie begonnen met het digitaliseren van de fabriek?

Michel: “De belangrijkste aanleiding om te digitaliseren was onze behoefte om sneller en efficiënter te werken. In een traditionele kozijnenfabriek gebeurt veel op papier: de werkvoorbereiding maakt een overzicht waarin alle details van de kozijnen staan. Bij ons waren dit meestal boekwerken van tientallen pagina’s, die we twaalf keer kopieerden voor elke processtap in de fabriek. Medewerkers die alleen informatie nodig hadden over de kleur van de aflak, kregen alsnog het complete pakket. Hierdoor blijven ze heen en weer bladeren. Dat kost tijd en is heel inefficiënt.”

“Ook bij een last-minute wijziging was deze werkwijze een probleem. De werkvoorbereider moest dan met een papiertje de fabriek in om iedereen de nieuwe informatie door te geven. Hier wilden we vanaf. Ons doel was om de juiste informatie – niet meer en niet minder – op het juiste moment op de juiste plek krijgen. Inlezen in een nieuw project moest zo toegankelijk zijn dat we net zo makkelijk een serie van 10 dezelfde kozijnen konden produceren, als 10 verschillende kozijnen. De ultieme droom? Een one-piece-flow in de fabriek.”

“We wilden duidelijkheid scheppen in het productieproces. De droom is een one-piece-flow in de hele fabriek”

Hoe hebben jullie de realisatie van deze droom aangepakt?

“De sleutel tot succes is goede software. We zijn daarom in zee gegaan met een partij die precies begreep wat wij wilden bereiken. Vervolgens is het belangrijk om inzicht te hebben in elke stap van het proces. Voorheen deden we vaak zelf aannames, op basis van ervaring of een onderbuikgevoel. Om lean te produceren heb je echter exacte getallen nodig. Onze nieuwe software werkt met Artificial Intelligence (AI). Daarvoor geldt: hoe langer we het gebruiken, hoe slimmer het wordt. Zelf kun je in je hoofd rekening houden met 3 of 4 variabelen. Onze AI heeft alleen al voor de opstartbank 70 variabelen.”

“Daarnaast hebben we geïnvesteerd in de uitbreiding van onze ICT. In het hele complex is nu snelle Wifi en we hebben overal glasvezelverbindingen zodat alle data snel op de juiste plek is. Ook hebben we nieuwe hardware, zoals kastjes en portals die het proces volgen en tablets waarop medewerkers zien wat ze moeten doen. Alles gaat digitaal.”

Hoe verliep de implementatie van de software in de fabriek?

“Dat ging heel soepel en natuurlijk. De software is zo geschreven dat iedereen ermee kan werken. Dat zat meteen goed. De enige hobbel die we hadden, is dat de eerste weken de AI weleens struikelde. Zo dacht het systeem in het begin te weten hoe snel de productie van een kozijn verloopt, op basis van wat we in de dagen daarvoor hadden geproduceerd. Toen we opeens binnenkozijnen gingen produceren – die veel sneller klaar zijn – hadden we halverwege de ochtend al 100% van ons productiedoel behaald. Maar hoe meer we produceren, hoe accurater de AI alles voorspelt.”

“Hoe meer we produceren, hoe accurater AI het productieproces voorspelt”

“In het begin kan AI een beetje griezelig zijn. Je denkt: ‘Hoezo weet een computer beter wat er nodig is op de werkvloer dan ik?’ Daarom is het belangrijk dat je doorgrondt hoe AI denkt. In het begin gingen we nog weleens de discussie aan. Dan voorspelde AI dat we rustiger aan moesten doen in de fabriek omdat de spuiterij anders in de knel kwam. Wij geloofden dat niet, en dus gingen we gewoon door. Uiteindelijk bleek de AI gelijk te hebben: op deze kozijnen zat een onderdeel dat veel tijd kost in de spuiterij, en dat we zelf over het hoofd hadden gezien. Inmiddels durven we meer op het systeem te vertrouwen.”

Hoe ervaren medewerkers deze nieuwe werkwijze?

“Vanaf het begin hebben we iedereen meegenomen in het proces. Om digitalisering succesvol te maken, is het belangrijk dat alle medewerkers er de schouders onder zetten. Daarom wilden we vooral laten zien dat digitaal werken meer werkplezier geeft. We gebruiken de software niet om iedereen te controleren, maar om het werk makkelijker te maken. Zo hebben medewerkers bijvoorbeeld op hun eigen tablet alle informatie overzichtelijk bij de hand en hoeven ze geen urenbriefjes meer bij te houden. Daarnaast zien ze direct resultaat van verbeteringen die ze doorvoeren. Mensen zijn enthousiast over het nieuwe proces: de doorlooptijd is sneller, ze hoeven minder te wachten en zijn minder tijd kwijt aan zoeken naar informatie.”

“Onze medewerkers zijn enthousiast over de nieuwe werkwijze en ervaren meer werkplezier”

En wat vinden klanten ervan?

“Die moeten er soms nog aan wennen dat we just-in-time produceren. De doorlooptijd van onze productie is momenteel 3,5 dag. Als we op maandagochtend een online order binnenkrijgen, is deze donderdagmiddag klaar. Inclusief het bestellen van de materialen. Krijgen we een opdracht voor over een maand binnen, dan beginnen we daar pas een week van tevoren mee. Sommige aannemers raken in paniek als we zeggen dat we nog niet begonnen zijn, maar dat is nergens voor nodig. Dankzij onze werkwijze is het proces heel voorspelbaar. Zelfs als er iemand ziek is of we iets niet op voorraad hebben, rekent het systeem uit hoe we toch op tijd kunnen leveren.”

Elke dag stappen blijven zetten in digitalisering

Timmerfabriek Neede werkt inmiddels een jaar digitaal. In dat jaar hebben ze al veel verbeteringen behaald. Toch denkt Michel dat ze nog maar 30 tot 40 procent van de totale potentie van AI gebruiken. Oftewel: er is nog 60 procent extra om te benutten. Door steeds meer stappen van het proces te digitaliseren en nog vaker keuzes te maken die flexibele productie mogelijk maken, blijft timmerfabriek Neede bezig met verbeteren. Michel hoopt dat deze productiewijze over een paar jaar de norm is in de hele branche, zodat opdrachtgevers nog vaker de voordelen van houten kozijnen ervaren.

Op de hoogte blijven van al het nieuws over houten kozijnen? Houd de website in de gaten en volg ons op Instagram, Twitter en LinkedIn.