Digitalisering lijkt een kwestie van het aanschaffen van software, computers en machines. Werkt alle apparatuur? Dan heb je een digitale timmerfabriek. Helaas, zo simpel ligt het niet. Mensen spelen namelijk een cruciale rol in het succes van digitalisering. In dit blog lees je wat het belang is van het meenemen van je mensen in het digitaliseringstraject.
Dit blog is geschreven in samenwerking met Mathieu Siemons van Noctuam.
Als je gaat digitaliseren en automatiseren, is het belangrijk om alle processen nauwgezet in kaart te brengen. Natuurlijk weet een manager in hoofdlijnen hoe de timmerfabriek in elkaar zit. Toch heb je de mensen die dagelijks de processen uitvoeren nodig om ze exact te beschrijven. Door een team te vormen met mensen uit de volledige productielijn, weet je precies welke stappen er zijn, hoe lang een stap duurt en hoeveel tijd er tussen twee stappen zit. Ervaringen uit de dagelijkse praktijk zijn nodig om een goed beeld te krijgen waar digitalisering kan helpen.
Een voordeel van samen de processen in kaart brengen, is dat iedereen beter van elkaar weet wat elke stap in het proces inhoudt. Dit zorgt voor onderling respect voor elkaars werk. Daarnaast helpt het om met het hele team opgeleid te blijven. In een digitale timmerfabriek is het belangrijk om flexibel te zijn. Crosstrainen, waarbij medewerkers elkaars kennis op verschillende vlakken uitbreiden, helpt hier enorm bij. Het is aan werkgevers om mensen de ruimte geven voor om zich op te leiden, te laten trainen door collega’s en op meerdere punten in het proces te werken.
Nemen machines het handwerk over, dan veranderen de taken van veel mensen in de fabriek. Dit heeft grote impact op iedereen en kan daarom voor onrust zorgen. Zorg dat je bij een investering niet alleen kijkt naar wat de techniek oplevert, maar ook naar wat dit betekent voor medewerkers. Kom met een duidelijk plan en communiceer dit naar iedereen. Zolang je vertelt wat je doet én doet wat je vertelt, zijn mensen bereid om er samen de schouders onder te zetten. Dat vergroot de medewerkerstevredenheid.
Hoewel digitalisering voor een groot deel een proces is dat zich binnen de timmerfabriek afspeelt, ervaren klanten er zeker ook de voordelen van. Denk aan snellere levertijden, hogere kwaliteit of meer keuzevrijheid. Hoe beter je je mensen meeneemt in het verandertraject, hoe meer voordeel je klant hier op den duur van ervaart. En dat zorgt voor een hogere klanttevredenheid.
Ben je op zoek naar nieuwe kozijnen? Vind hier een Kozijnen van Hout-verkooppunt in jouw omgeving
Op de hoogte blijven van al het nieuws over houten kozijnen? Houd de website in de gaten en volg ons op Instagram, Twitter en LinkedIn.