{{ showmenu }}

Eltjo Petersen - Van Wijnen Midden

  • Klantcase
  • digitalisering
  • Chips in kozijnen

Klantcase: eenvoudiger vastgoedbeheer dankzij chips in kozijnen

Digitalisering is overal. Zo ook in houten kozijnen. In? Jazeker, want sinds een jaar rust Timmerfabriek Neede alle kozijnen uit met een chip. Hierop staat informatie over de gebruikte houtsoort, afwerking en aflaklaag opgeslagen. Bij schade hoeft de vastgoedbeheerder alleen maar de chip te scannen om het kozijn te laten herstellen. Van Wijnen Midden is één van de partijen waar Timmerfabriek Neede regelmatig mee samenwerkt. Eltjo Petersen, inkoper bij Van Wijnen Midden, vertelt hoe hij de voordelen van digitalisering in de toekomst verwacht te ervaren.

Van Wijnen is met 24 vestigingen en bijna 2000 medewerkers één van de tien grootste bouwers van Nederland. De projecten waar ze bij betrokken zijn nemen allerlei vormen aan: van grote nieuwbouwprojecten tot maatwerk woningen, renovatie en transformatie van panden. Daarnaast neemt vastgoedbeheer een steeds grotere plek in het portfolio in.

Van Wijnen en Neede werken regelmatig samen aan mooie projecten. Eén daarvan is de nieuwbouw van karakteristieke woningen in het havengebied van Bunschoten-Spakenburg. Hier werden in totaal 157 woningen gerealiseerd, waarvan 79 appartementen en 13 dijk- en havenwoningen. Timmerfabriek Neede leverde de houten kozijnen voor al deze woningen. Sinds vorig jaar zet Neede in op digitalisering van de kozijnenfabriek. Een stap die niet alleen voor henzelf in het voordeel werkt, maar dat ook voor partners gaat doen.

Eenvoudiger vastgoedbeheer

Goed beheer van vastgoed is enorm belangrijk voor het verlengen van de levensduur. Waar Van Wijnen zich tot een paar jaar terug vooral richtte op nieuwbouw en renovatie/transformatie, breiden ze hun werkzaamheden steeds verder uit naar vastgoedbeheer. Eltjo: “Bij het beheer van vastgoed is het voor ons belangrijk om opnames bij onderhoud zo makkelijk mogelijk te maken. Dat is prettig voor onszelf en voor bewoners, omdat zij dan minder overlast hebben.”

Dit is precies één van de vlakken waar Neede op inzet. Door in elk kozijn dat ze leveren een chip te plaatsen, wordt onderhoud veel eenvoudiger. Eltjo: “Met de huidige werkwijze moet er bij schade eerst iemand langskomen die bijvoorbeeld de houtsoort en aflaklaag inspecteert, een breukruit opmeet of defect beslag opneemt om de reparatie correct uit te voeren. Op de chips die Neede inbouwt in de houten kozijnen staat deze informatie allemaal opgeslagen. Het enige wat wij bij Van Wijnen vervolgens hoeven te doen, is de chip scannen met onze smartphone. Vervolgens kunnen we alle details aflezen en aan de fabriek doorgeven wat er moet gebeuren.”

“Met ingebouwde chips in de houten kozijnen, wordt schadeherstel voor ons veel makkelijker”

“Inmiddels hebben wij de eerste houten kozijnen met deze chips in de gevel zitten. Gelukkig is er nog geen situatie geweest waarin we ze nodig hadden, maar ik kan me zo voorstellen hoe veel werk ons dit bespaart. Hiermee is het proces van schadeherstel niet alleen voor Neede zelf efficiënter, maar zeker ook voor ons.”

Klantvriendelijkheid voorop

Een jaar geleden zag Eltjo tijdens een rondleiding door Timmerfabriek Neede met eigen ogen hoe ze inzetten op digitalisering. Hij vertelt: “Neede is het niveau van een traditionele timmerfabriek ontstegen. Overal hangen schermen en datakasten die bijhouden wat er in de fabriek gebeurt. Medewerkers lopen rond met een tablet en hoeven niets meer op papier na te kijken. Je krijgt als het ware een kijkje in de toekomst als je bij Neede rondloopt.”
Die vooruitstrevendheid uit zich op meerdere fronten, legt Eltjo uit: “Ik weet dat Timmerfabriek Neede altijd bezig is met innoveren. Zo testen ze momenteel het fabrieksmatig coaten van kozijnen. Met de huidige aflaksystemen is onderhoud al veel minder vaak nodig dan vroeger, maar na 15 jaar moeten de meeste kozijnen toch echt geloven aan een schilderbeurt. De innovatieve coatings gaan ervoor zorgen dat houten kozijnen zo goed als onderhoudsvrij worden. Dat zijn prachtige ontwikkelingen. Ook voor ons als bouwers: als we weten dat houten kozijnen zowel duurzaam als onderhoudsvrij zijn, is de keuze voor hout nog sneller gemaakt.”

“Je krijgt een kijkje in de toekomst als je bij Neede in de fabriek rondloopt”

Digitalisering kan ook bijdragen aan een ander doel van Van Wijnen: een hoge klanttevredenheid. Een efficiënt proces aan de achterkant kan zeker bijdragen aan het behalen hiervan van een hoge klantwaardering. Eltjo: “Voor klanten is het prettig als alle werkzaamheden snel en probleemloos verlopen. Als wij een geval van glasbreuk hebben en alleen een chip hoef te scannen om het op te laten lossen, scheelt dat onze klanten overlast. Dat draagt automatisch bij aan een betere waardering.”

Over Timmerfabriek Neede

Sinds 2019 zet Timmerfabriek Neede volop in op digitalisering. Dankzij het gebruik van Artificial Intelligence zijn de processen in de fabriek nauwkeurig te voorspellen. Dit leverde een fabriek op waarin de doorlooptijd van bestelling tot oplevering slechts 3,5 dag is. Het productieproces verloopt soepel en medewerkers zijn enthousiast over de nieuwe werkwijze. De droom van Timmerfabriek Neede is om een one-piece-flow te realiseren in de fabriek. Met elke verbetering die ze doorvoeren komt die droom dichterbij.

Benieuwd hoe Timmerfabriek Neede de digitalisering heeft aangepakt? Lees hier het expertverhaal van Michel Nijenhuis. 

Op de hoogte blijven van al het nieuws over houten kozijnen? Houd de website in de gaten en volg ons op Instagram, Twitter en LinkedIn.